donderdag 27 september 2012

Tektoniek


In de bovenstaande afbeelding is schematisch de constructie van Cornaro weergegeven. Hieronder komen nog afbeeldingen over waar Palladio de tektoniek heeft gebruikt om ruimtes kloppend te maken en waar niet.



De rode lijnen geven aan welke muren zorgen voor een perfecte afmetingen van een ruimte (deze zijn in het roze aangegeven). Wanneer de muren niet mee worden gerekend is er geen sprake van een perfecte ruimte 3:5. 

In de muurdiktes van de gevel en de dragende/scheidende muren zit een klein verschil. De muren van de gevel zijn niet zo breed als de andere.  
Hieraan hebben we nog geen conclusies kunnen koppelen. 
Shelly van Gogh




Villa Cornaro constructie is helemaal opgebouwd uit baksteen. De vloeren zijn van hout om de grote overspanning te maken. De villa heeft dragende en scheidende meuren. Wij denken daarom ook dat dat de plattegrond van de begane grond hetzelfde is als die van de eerste verdieping.
De villa is gevel is opgebouwd uit baksteen met daarover een laag pleisterwerk om de gevel van een afstand te laten lijken alsof hij van natuursteen is. Dit deden ze omdat er in de oudheid alleen gebouwd werd met natuursteen omdat ze voor de rest niks anders hadden. In de renaissance werden eerst platen van terracotta gebruikt maar omdat deze niet erg lang mee gingen hebben ze die ingeruild voor natuursteen.

Bij de rode pijl kan je zien dat er een verlaagd plafond is toegepast. Deze ruimte heeft geen harmonische verhoudigen die op andere plaatsen in het gebouw wel weer terug komen. De groote van de ruimte is gebaseerd op restruimte.


Dit komt omdat het blauwe vierkant visusueel een geheel moest zijn en de twee groene vierkanten er aangeplakt zijn. Dit kan je aan de voorgevel zien door de knik die in de gevel zit en het hoogte verschil in het dak.















De verhoudingen van de ruimte is 1:1,5:1,65

De gevel bestaat uit de verhouding 2:3



Je kunt zien dat de openingen in de wand over een komen met de echte ramen in de muur. Hieraan kan afgelijd worden dat de gaten in de wand niet versieringen zijn maar raamopeningen.



 De plattegrond hieronder zijn de wanddiktes overgetrokken. De raamopeningen zijn buiten beschouwing gelaten. Hier kan je goed zien dat de wanddikte overal even groot is. De wanddikte is dus constructief gekozen en niet uit het oogpunt om de gevel te laten kloppen met de ruimtes er achter.


Symboliek
In villa cornaro zijn in een paar mooi gedecoreerde ruimtes met fresco's. niet elke ruimte is rijkelijk gedecoreerd. Zo is de ontvangsthal best sober. De meuren zijn wit en er zijn geen fresco's. Op een paar plaatsen versieren beeldhouwwerken de meur.

Hier kan je zien dat de muurschildering veel gebruik is gemaakt van perspectie, schaduw werking en veel dezelfde kleurtinten. Door de schaduw en perspectief lijken de muurschilderingen ramen waaruit je op de omgeving kijkt. De beelden worden op ongewone plaatsen onderbroken en de hele setting gaat verder op bij een andere muurschildering ernaast.





               


Daan Mooren



Geen opmerkingen:

Een reactie posten