In het hoorcolleges van Dhr. Smienk werd het volgende kort samenvattend verteld:
Palladio ontwierp altijd zijn villa op twee bijzondere assen. Een as voor de presentatie en een as die ook wel de domistic as werd genoemd. Op de presentatie as lag het land en de woning en op de domistic als de bedrijfsgebouwen, het water, de kerk en de kapel. De domistic as werd ook wel de as van leven en door genoemd door Dhr. Smienk. De domistic as ligt loodrecht op de villas. Ook zijn er galerijen in de villa’s die zo zijn ontworpen dat de eigenaar van de villa zijn bezittingen kan bekijken zonder in de zon of regen te komen.

Ik vind het apart om te zien hoe Palladio bij iedere villa dezelfde principes heeft toegepast. Het lijkt mij namelijk zo dat een iedere eigenaar andere wensen heeft maar ook iedere lokatie anders is. Ik zou denken dat het interessanter is om steeds een nieuwer, beter ontwerp te maken in plaats van alles maar op dezelfde plek te plaatsen met alleen maar een andere vormgeving.
De domistic as die Palladio gebruikt, ook wel de as van leven en door genoemd, vind ik iets vreemds hebben. Een as waarop je geboren wordt maar ook doodgaat. Dit lijkt alsof eigenlijk iedere plek al voor je is bepaald en dat door de architect. Ik vind het mooi als een gebouw in relatie staat tot de gebouwen er omheen maar ik vind het ver gaan dat dit zelf tot in de kerk aan toe gebeurd.
Dat er een streep is gelegd tussen woning en bedrijfsgebouwen vind ik wel mooi. Ik vind het ook praktisch dat een werkruimte niet in een woongebouw is ingevoegd. Zakelijkheid en prive moet gescheiden blijven en dat is in de villas van Palladio goed gedaan naar mijn mening.
Shelly van Gogh
Geen opmerkingen:
Een reactie posten