Tempietto van San Pietro in Montorio
Het gebouw is aanvankelijk anders ontworpen dan dat het
uiteindelijk gebouwd is. Er zou nog een extra ring met kolommen komen. Het
gebouw heeft niet direct een praktische functie. De kerk is naar aanleiding van
de kruisiging van hoogpriester Petrus of Peter gebouwd. De bouw is gestart in
1504 onder leiding van Donato Bramante.
De plattegrond is een
cirkel dat vanuit de oudheid al werd gezien als een teken van goddelijkheid en
perfectie. Deze gedachten gang is doorgestroomd naar de middeleeuwen en
renaissance.
Het gebouw is
geïnspireerd op de Romeinse tempel van Vista. Deze tempel werd gebouwd voor het
aanbidden van de aarde. Omdat de aarde rond was werd de tempel ook rond. Vanuit
deze aarde komt het eten en is dus een grondbeginsel. St Peter was een hoog
priester en soort koning van het Christendom. St. Peter is dus ook soort
‘aarde’ waarop het gebouw is geïnspireerd.
De grondlegger van de tempel van Vista is Numa Pompilius. Deze
man zou begraven zijn op de plek waar st. Peter gekruisigd zou worden.
St. Peter werd gezien als een held en kreeg daarom de eer om
een ronde tempel te krijgen. De dubbele ronde boog boven het beeld staat voor
de overwinning net zoals bij de Romeinen. In de Romeinse godsdienst werd de god
Janus gezien als bewaarder van de poort naar de hemel en werd vaak afgebeeld
met sleutels. St. Peter werd ook gezien als bewaarder van de poort naar de
hemel omdat hij hoogpriester was daarom werd hij ook vaak afgebeeld met
sleutels. De verhoging was st.Peter opstaat staat voor de macht die hij en de
kerk had en dat is de reden waarom hij hoger staan. Er staan verschillende
afbeeldingen boven de bogen op een van deze afbeeldingen staat een kelk dat
staat voor de verbondenheid van de aarde en de hemel.
Er zijn 2 assen door het verlengde van het gebouw lopen bij
de uitstulpingen die lijken op een kruis die wordt weer door het midden gedeeld
en deze assen weer door 2 gedeeld. Met dit principe zijn de pilaren geplaatst,
er staan namelijk 16 assen en dus ook 16 pilaren. Volgens Vitruvius was 16 het
perfecte getal. Als het getal door 2 wordt gedeeld komt er 8 uit wat in het
Christendom staat voor verlossing ook werd de aarde op de achtste dag
gecreëerd. Het getal 3 is ook belangrijk (de zoon, de vader, en de heilige
geest) daarom zijn er ook 3 ingangen tot het tempietto. Het getal 4 komt ook
naar voren aangezien dat weer een deling is van 8. Er zijn 4 ingangen naar het
binnenhof. Verder zijn er nog 8 ramen 8 nissen in de muur en 48 (16x3) metropen.
De verhoudingen zijn 10 op 6 want samen 16 geeft. De afstand van kolommen naar
het middelpunt is 10x en 6x hun eigen dikte. Verder zijn er nog 4 bogen bij het
dak. Op de afbeelding staan lijnen getrokken die vanuit het middelpunt naar de
eerste pilaren reek kunnen worden getrokken en dan verder en de grotere pilaren
passen hier precies tussen. De kolommen en lijnen zorgen ervoor dat je naar het
midden van gebouw gaat kijken. De ruimte tussen de pilaren zou maar 77cm zijn,
erg klein voor een deur maar uiteindelijk werd dit aangepast naar 97cm.
Hierdoor verdween wel een stuk van de pilaren wat tot gevolg had dat de
verhouding niet meer helemaal klopt. Het balkon wat te zien is is eigenlijk
nutteloos maar geeft wel extra diepte en ruimtelijkheid. Er is geen trap of
ladder om er te kunnen komen. De gebruikte materialen zijn: graniet, marmer,
pleisterwerk, stucwerk,en travertijn (kalksteen). Door deze materialen wordt er
wel een soort monolieten constructie gecreëerd maar tegelijkertijd zijn de
materialen ook heel anders; korrelig, glad en glanzend.
plattegrond kerk, met aanduiding assen en hoeveelheden









Geen opmerkingen:
Een reactie posten