muziek:
tussen filosofie en ambacht.
In het begin van het college werd de volgende vraag
gesteld: Waarom hielden architecten zicht in de renaissance bezig met muziek?
Het antwoord was dat ze de wereld wilde begrijpen. Ze
dachten dat alles op aarden gemaakt was uit harmonie. Bij muziek hoor je meteen
of iets harmonische is en klopt. Een valse noot haal je er snel uit. Muziek was
in die tijd het voorbeeld om de harmonische verhoudingen uit te halen die
gebruikt konden worden in het ontwerp van harmonische gebouwen.
Zo werd er in die tijd op school veel aandacht gegeven
aan wiskundige vakken. Het grootste deel van de vakken ging over wiskunde en
muziek was daar een van. Door de muziek te analyseren waren ze er achter
gekomen dat een muziekstuk uit allerlei verhoudingen bestaat. De verhoudingen
zijn dan het wiskundige element van het vak en hieruit konden ze weer de
ruimtelijke vertaling maken naar harmonische verhoudingen in de architectuur.
Muziek was in die
tijd wetenschap. En ze beschouwde de Kosmos als een harmonisch geheel. De muziek
was dus als representatie van die harmonische verhoudingen. Je kunt het
goddelijke ontrafelen door een harmonisch gebouw waar te nemen en deze te
snappen.
Schoolvakken van vroeger in de renaissance
Trivium Quadrivium
·
Dialectica arithmetica
( getallen als zodanig)
·
Grammatica genometria
( meetkunde)
·
Retorica musica
( verhoudingen leer)
Astronomia
Er stond wat op het spel namelijk: de waarheid, de
kosmos, de eeuwigheid.
Ze geloofde bijvoorbeeld dat de hele kosmos geordend is
door een harmonie van sferen. De
maatverhouding in de architectuur de kosmische orde te omvatten en tot
uitdrukking te brengen.
Verhoudingen in de
muziek
Prime – octaaf – diapason
Kwart
Kwint
In de muziek hoeft de muziek niet direct begrepen te
worden. De componist snapt de harmonie maar de luisteraar hoeft er niets van te
snappen. Dit komt door de polyfonie
Vertikaal:
Je kunt vertikaalen polyfonie maken door harmonische
meerstemmigheid. Elke verschillende stem laat je dan ook nog een andere tekste zingen.
Op een gegeven moment kun je de verschillende teksten niet meer begrijpen en
volgen omdat alles door elkaar klinkt. Maar als de componist het goed gedaan
heeft dan klinkt alles wel in harmonie.
Horizontaal:
Verhoudingen in notenwaarden
Van renaisssance
naar barock
De klassieke verhoudingen wordt steeds verder op de proef
gesteld. Muziek van bijvoorbeeld Back komt zelfs disharmonie in voor. De muziek
werken worden meer gevoelig en uitbundiger, minder goddelijk en steeds meer
menselijk.
Verklaring titel
Tussen filosofie en ambacht was de titel van het
hoorcollege. Deze betekend dat er achter muziek een hele filosofie zat. Muziek
was is die tijd niet slechts een ambacht die mensen bedreven er zat een hele
filosofie achter. De muziek ging over verhoudingen en harmonie. Muziek was meer
dan alleen voor vermaak. Ze bestudeerde muziek en de bevindingen die ze vonden
gebruikte ze weer in de architectuur.
aanvulling tekst ''muzikale harmonien en de beeldende kunsten''
In het 2e stuk tekst staat dat alles een evenbeeld is van god. Het is opmerkelijk dat als er nieuwe theorieen en denkwijzen worden ontwikkeld de mensen nog steeds terug keren naar hun oude geloof en daar alles aan vast koppelen. Alles dat er gebeurt is te verklaren volgens hun geloof.
aanvulling tekst ''muzikale harmonien en de beeldende kunsten''
De muziek als leer van de door het oor waargenomen bewegingen in tegenstelling tot 'vrije kunsten' werden schilder kunst, beeldhouwkunst en houwkunst beschouwd als ambachtelijke bezigheid. Om van mechanische vaardigheden te verheffen tot de rang van de 'vrije kunsten' moesten ze van een degelijk theoretische, dat wil zeggen mathematisch fundament worden voorzien. Geen wonder dat ze zich tot de muziek wende. De enige kunst, die in hoog aanzien stond.Muziek stond in die tijd onder hoger aanzien omdat van muziek meer begrepen werd. Uit muziek konden harmonische verhoudigen gehaald worden. bij een schilderij of beeldhouwwerk is dat een ander verhaal. Het word door de mens gemaakt, en daardoor hoeft het niet perse harmonisch te zijn.
Lammazzo verklaarde dat meesters als Leonardo da vinci, Michelangelo en gaudenzio Ferrari 'langs de weg van de muziek tot de kennis van de harmonische proporties gekomen, en dat het menselijke lichaam zelf is opgebouwd volgens muzikale harmonieën.
Deze microkosmos, door god de heer naar zijn evenbeeld geschapen, omvat alle getallen, maten, gewichten, bewegingen en elementen. Daarom moeten alle gebouwen van de wereld en al hun onderlinge zich voegen naar de norm van het menselijke lichaam.
In het 2e stuk tekst staat dat alles een evenbeeld is van god. Het is opmerkelijk dat als er nieuwe theorieen en denkwijzen worden ontwikkeld de mensen nog steeds terug keren naar hun oude geloof en daar alles aan vast koppelen. Alles dat er gebeurt is te verklaren volgens hun geloof.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten