Tekst van: Van der Ree P., Smienk G., Italian villas ander gardens, pp. 228-241
THE PROGRAMME OF THE VENETO VILLA After the collapse of overseas trade and a series of military fall back on its own region, the Veneto. The main trust of the economic policy was directed towards the development of agriculture. This offered sufficient opportunity for the investment of the capital gained through overseas trade. As part of this agricultural development the city of Venice pursued a policy aimed at opening up and reclaiming the marshy hinterland in as short a time as possible, exploring the large pool of unemployed labor in the city for that purpose.The Veneto villa differs from the villas elsewhere in Italy, in part because of the economic circumstances which determined their function. For most of its history the Italy villa had been intended as a place of peace and relaxation in the midst of nature, and as a refuge from busy town life. The Veneto villa, however, was a working farm.
Doordat de economie in Venetië niet meer goed liep besloot het bestuur van Venetië om meer landbouw in de omgeving van de stad toe te passen. Het grootte voordeel dat je krijgt om de landbouwgrond te winnen is dat dit klusje zeer arbeidsintensief is. De werkloosheid in de stad daalt. Nadat de moeras grond ontgonnen is kunnen deze arbeiders weer op het land werken om de gewassen te verbouwen.
Er zijn heef veel villa’s die Paladio ontworpen heeft in de omgeving van Venetië. Hieraan kan je zien dat het plan van het bestuur van Venetië geslaagd was.
Verder word in de tekst verteld dat het verschil tussen Italiaanse villa’s en de villa’s van Paladio was dat de Italiaanse villa was bedoeld als een plaats van rust en ontspanning in het midden van de natuur, en als een toevluchtsoord van het drukke stadsleven. De Veneto villa, was echter een werkende boerderij.
Ik vind het opmerkelijk dat er pas na de crisis in Venetië de villa’s worden ontworpen die landbouw en rust combineert. De Veneto Villa’s zien er ook niet minder prestigieus uit als andere villa’s. Ze zijn wel met goedkopere oplossingen gebouwd. Zo zijn de muren niet van natuursteen maar van baksteen die wit gestuct zijn. De grote zuilen die lijken van marmeren maar zijn ook gestuct baksteen met geschilderd imitatie marmer.
Daan Mooren
Voor en achter
Er is een duidelijk verschil tussen de brede uitleg met uitgeschoven geëxponeerde loggia aan de voorzijde en de smallere achterzijde met tussen de twee inpandige trappenhuizen opgesloten loggia, en dit vertaalt zich ook in het uitzicht. Dat is aan de achterzijde ingekaderd door de forse ingeschoven loggia’s: smal zicht, geleid langs het rechte pad, over de brug en door de poort het land in. Zo niet aan de voorzijde. De ten opzichte van de bouwmassa vooruitstekende loggia’s, met name de bovenste, bieden een open, breed panorama naar alle kanten- over de bebouwing heen- op het open land aan de overzijde van de straat en zelfs op de kerk terzijde. (naar Palladio, de villa en het landschap van Gerrit Smienk)
Ik vind het een bijzonder hoe Palladio de zichtlijnen heeft toegepast bij villa Cornaro. Dat er een verschil is gelegd in de voor en achterzijde van de villa is bij het principe van Palladio niet vreemd. Palladio heeft meedere landbouwvilla’s ontworpen die aan iedere zijde andere zichtlijnen hadden. Dit deed Palladio duidelijk om een rijden.
Palladio heeft een breed zicht aan de voorzijde gecreëerd en een smal zicht aan de achterzijde. Dit heeft Palladio op een simpele manier in zijn ontwerp gedaan, door het gebruik van loggia’s. Bij het hek dat aan het einde van het land staat worden nog meer zichtlijnen behaald. Ook op de burg worden er nog extra zichtlijnen gecreëerd door het uitzicht over het water.
Ik vind het mooi dat de vorm van het gebouw bepaald hoe het zicht loopt. Je wordt in principe gedwongen om ergens naar te kijken, in dit geval je eigen bezittingen. Ik vind dit goed omgaan met de functie van je woning en de eisen van diegene die het gebouw gaat bezitten. Er is niet zomaar een loggia geplaatst, maar deze loggia heeft een functie, het uitzicht.
Shelly van Gogh







Geen opmerkingen:
Een reactie posten