woensdag 19 september 2012

Onderzoeksmateriaal; verhoudingen

Week 4: Verhoudingen

De verhoudingen die bij Palladio aan bod kwamen worden hieronder toegelicht.




Plattegrond

Een veerkomende verhouding die wij zijn tegen gekomen was 3:5. Dit is volgens Palladio de perfecte ruimte. Hieronder ziet u de verhoudingen 3:5 die wij zijn tegen gekomen.







De overige verhoudingen die wij zijn tegen gekomen in de plattegrond zijn:
1:1
1:2




Dit is een plattegrond uit een ander boek., hierin staat de piano nobile anders uitgevoerd als in de afbeeldingen van het boek van Dhr. Smienk

De verhouding van 1:phi is ook nog gevonden. Aan de voorkant is deze verhouding gevonden en aan de zijkanten de verhouding is ongeveer 1:1,618



Gevels

Een verhouding die wij veel in de gevel zijn tegengekomen is 2:3






 In de gevel zaten ook verhoudingen op deze schets is te zien dat er een verhouding van 3:5 (groen) en 2:3 (oranje) te zien is.
In deze schets is te zien dat de ramen een verhouding hebben van 1:2 (geel) Er zijn ook nog 4 kleinere raampjes die een verhouding hebben van 1:1 (blauw). Het linker en rechter gedeelte verhoudingen zich ook tot 1:1. Het dakje aan weerszijde heeft dan weer een verhouding van 1:2

De overige verhoudingen die wij zijn tegen gekomen in de gevel zijn de afmetingen van de ramen. De verhouding is 1:2.  Ook zijn wij nog een verhouding die tegen gekomen die wij niet zo goed kunnen plaatsen, dit zijn de ramen in de voorgevel, de kleine ramen passen drie keer in de grote ramen. Je zou wel kunnen zeggen dat de kleine ramen dus 1:2 zijn met de kleine ramen van de achtergevel.



Hierboven ziet u de verhoudingen van de ramen. Het kleinste raam past 2 x in het middelste raam en die past 2x in het grote raam. 




Overige
De oppervlakte van de perfecte ruimte wordt in de tuin verder aan gehouden. Dit in het verdelen van het landschap, de bomen. 



 In deze afbeelding is de symmetrie as van het gebouw te zien. 






In deze afbeelding ziet u in het groen de zichtlijnen en in het paars de looplijnen in de villa. Opvallend is dat er aan de achterzijde van de villa meer grotere ramen aanwezig zijn. Dit is waarschijnlijk toegepast omdat je aan de achterzijde smal uitzicht had. 














Hoogte bepalingen


De hoogte van het dak is te bepalen door de breedte van het dak te delen door 9 en dan maal twee. Dit komt uit bij het groene deel maar in deze tekening niet bij het grote dak. In de tekening die hieronder staat afgebeeld is het dak wel puntig uitgevoerd en dan zou de verhouding ook bij het grote dak kloppen.

 
Voor het onderzoeken van de verhoudingen van Cornaro is het natuurlijk eerst handig om de verhoudingen te kennen die Palladio vaak gebruikte. Hieronder staan een aantal rekenkundige en meetkundige opties. 











(afbeelding boven: rekenkundig moet meetkundig zijn)
                                           


                                 



Koppeling naar ruimtes van de villa: 

Ik heb alleen de perfecte ruimtes kunnen vinden waarvan de hoogte klopt. Ik kan de overige rechthoekige ruimtes niet koppelen aan een meetkundige of rekenkundige formule van Palladio 

In de bovenstaande afbeelding zie je dat de hoogte wordt bepaald van een ruimte door de lengte van een ruimte te vermenigvuldigen met de breedte en dan te delen door 2. Dit heeft de hoogte van rechthoekige ruimtes.



Hieronder is aangegeven waar de doorsnedes zijn gemaakt:






Shelly van Gogh

Geen opmerkingen:

Een reactie posten