Waarom hielden de architecten zich in de Renaissance
bezig met verhoudingen
De renaissance, ook wel wedergeboorte genoemd is een
architectuur stroming van de 15e-16e eeuw. Hiervoor was
gotiek nog de meest belangrijke stroming. Aan de antieke bouwkunst hingen
standaard verhoudingen die gebruikt werden tijdens het ontwerpen van gebouwen.
Dit is echter ook een eigenschap van de renaissance. De renaissance is
opgekomen naar de ineenstorting van de overzeese handel. Hierdoor werd het
bouwen van landbouwvilla’s gestimuleerd. Rond 1600 moest de renaissance wijken
voor de barok, hierin werd er plaats gemaakt voor vormvrijheid.
Waarom wordt er in
verhoudingen gewerkt?
De architecten, musici en overige vrije kunsten wouden
in deze tijd de wereld gaan begrijpen. Ze dachten dat alles op de wereld
gemaakt was uit harmonie. Het is zoals de muziek in die tijd, de valse noten
haal je er gelijk uit. Je kunt het goddelijk ontrafelen door een harmonisch gebouw
waar te nemen en deze te begrijpen. Onze mening is echter dat er over smaak
niet te twisten valt, dus architectuur niet past in de gedachtegang over de harmonie. Natuurlijk kan er
gewerkt worden met verhoudingen, maar wij vinden dat deze niet hoeven te
corresponderen met de natuur.
De ontwerpers dachten met de verhoudingen die ze toe pasten dicht in de
buurt van het goddelijke te komen.
Door te werken met een onderligger, die ook in de muziek werd gebruikt,
werden de gebouwen ontworpen. Door muziek te analyseren hebben ze verschillende
verhoudingen kunnen vinden. De verhoudingen waren wiskundige elementen uit het
vlak en hieruit werden ruimtelijke vertalingen gemaakt naar harmonische
verhoudingen voor de architectuur.
Wij vinden dat de schoonheid van een gebouw valt te koppelen aan
getallen en verhoudingen, wij vinden dat het gevoel moet kloppen. Het gevoel
moet kloppen bij de functie van het gebouw.
Hoe komen deze verhoudingen
terug in villa Cornaro?
Palladio heeft voordat hij zijn landbouwvilla’s ging ontwerpen zich
eerst verdiept in oude gebouwen zoals het Collosseum en het Pantheon. Er zijn dan ook echter veel traditionele
verhoudingen die Palladio terug laat komen in zijn gebouwen, tevens ook de oude
vormgeving zoals zuilen, pijlers en koepels. De verhoudingen in Cornaro komen
zowel terug in de gevel als in de plattegronden. Palladio heeft villa Cornaro
ontworpen aan de hand van verschillende verhoudingen. Door deze verhoudingen
toe te passen klopte je gevoel over de ruimte. De verhoudingen die Palladio
gebruikte zijn af te leiden van de gulden snede. De gulden snede komt van de
rij van Fibonacci deze rij gaat als volgt: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8. De rij gaat oneindig lang door en is verzonnen
volgens het volgende principe dat het volgende getal een optelling is van het
getal daarvoor met het getal dat daar weer voor staat. Bijvoorbeeld: 3+5=8. Als
deze reeks verder wordt uitgerekend kan de gulden snede worden uitgerekend. Als
twee opeenvolgende getallen door elkaar worden gedeeld komt de verhouding van
1,618 tevoorschijn. Deze reeks en dit getal wordt gezien als de perfecte
verhouding en reeks.
Palladio
gebruikte niet direct de getallen van Fibonacci maar maakte hier verhoudingen
van zoals: 1:1, 1:2, 2:3 en 3:5. Zoals onderzocht in villa Cornaro komen deze
verhoudingen allemaal naar voren zowel in de gevels als in de plattegrond. Op
deze manier wilde Palladio de perfecte verhouding toepassen om het perfecte
gebouw te ontwerpen. Wij vinden het mooi dat Palladio zich heeft laten beïnvloeden door de
oude bouwkunst en hiermee deze kunst eigenlijk opnieuw heeft ontwikkeld en
aangevuld. Tevens vinden we wel dat er niet bij ieder gebouw met dezelfde
verhoudingen moet worden gewerkt zoals Palladio doet. De verhoudingen kunnen in
een gebouw overal terug komen maar dit moet wel kloppen met de functie.
Palladio ging ver in zijn drang naar de
perfecte verhoudingen halen, dit is te zien bij bijvoorbeeld het gebruik van
verlaagd plafonds en overdimensioneringen. Wij vinden deze drang naar perfectie
niet kunnen omdat hij ruimtes niet benut en meer kosten maakt dan nodig.
Hoe komen deze verhoudingen
terug in Tempietto San Pietro?
Wat mooi is om te zien is dat het gevoel dat je krijgt bij de opbouw
van de Tempietto San Pietro klopt. Het is namelijk een kerk, deze kerk is
opgebouwd uit meerde getallen die belangrijk zijn bij het christendom. 16 is
een heilig getal, dit kom dan ook terug in de 16 kolommen en assen. 3 kan
worden verhaald op de vader, zoon en de heilige geest. Dit zie je terug in de
drie ingangen van het gebouw. 8 is tevens ook een getal dat terugkomt en dit is
de dag waarop de aarde is gecreëerd, dit is terug te vinden in de ramen en
nissen. En er zijn 48 metropen, dit is 16 x3. De verhoudingen die Bramante
gebruikt zijn 10 op 6, want 10+6=16., dit is ook weer te herleiden naar 5 staat
op 3. Hierdoor hebben eigenlijk alle getallen waarmee het gebouw is ontworpen
een achterliggende gedachten.
Wij vinden dit mooi omdat de functie is gekoppeld aan de opzet van het
gebouw. Nu is het gebouw ook opgebouwd uit getallen maar deze zijn logisch
terug te vinden in de functie en de geschiedenis waarvoor het gebouw is
gebouwd. Ook is de centraalbouw toegepast bij het ontwerp van Tempietto San
Pietro, hierdoor wordt er gewerkt met puntasymmetrie. De ronde vorm van de kerk
komt voort uit de perfecte vorm die rond zou zijn. Verder deden ze vroeger de
zon en de aarde aanbidden en deze zijn ook rond. Een ronde vorm was een eer als
dit terug kwam in de kerk. Sint Peter is was een hoog priester en verspreider
van het christendom en kreeg hierdoor een kerk met een ronde vorm.
Op welke manier speelde de
techtoniek een rol binnen de renaissance?
De techtoniek zorgde voor het kloppend maken van de verhoudingen die de
architecten wouden gebruiken. Hiervoor werden soms dikkere muren toegepast en
verlaagde plafonds, net zoals bij villa Cornaro. Wij vinden dit principe op
zich zeer vreemd, waarom zou je extra materialen gaan verspillen terwijl dit
eigenlijk niet benodigd is. Maar hier tegenover staat natuurlijk wel dat je hierdoor
een perfect gebouw aan de juiste verhoudingen zou kunnen ontwerpen. Wanneer het
budget er voor is, zijn wij na nader inzien toch van mening dat het een must is
om toe te passen. Wanneer een ruimte dan goed aanvoelt is dat een uitstekende
reden om extra in te investeren.
Wel vinden wij dat het bij Palladio zo is toegepast dat de gebreken van
zijn ontwerp worden weggewerkt. Dat moet niet de manier van ontwerpen zijn. Er
kan gewerkt worden met overdimensioneringen maar dit mag niet de consequentie
zijn van een fout in het ontwerp.
Conclusie
Als je samenvattend kijkt naar de achtergrond van de
renaissance is dit het zoeken naar perfectie. De perfectie uit de muziek zou
zijn gevonden in de harmonische verhoudingen. De verhoudingen die in de kosmos
werden gevonden. Deze verhoudingen die terug te vinden waren in zowel de natuur
als de muziek. Alles zou met elkaar in verbintenis staan. Wij vinden dit in het
algemeen een mooie gedachten maar dit kan in deze tijd natuurlijk nooit meer
worden bereikt. Er zijn zoveel verschillende functies gebouwen, dat dit
eigenlijk niet meer toe te passen is. Eigenlijk werken we vaak wel nog met
verhoudingen, namelijk naar de standaard inrichtingen van gebouwen. We
ontwerpen steeds meer functioneel.
Wij vinden dat dit functionele ontwerpen ook heel
belangrijk is, maar het belangrijkst vinden wij het gevoel in een ruimte. De
ruimte moet vertrouwd en persoonlijk zijn. Dit kan ook door middel van het
gebruiken van verhoudingen maar wij vinden dit niet een must. Het is niet per
definitie zou dat een harmonisch gebouw beter aanvoelt dan een gebouw dat niet
op getallen is gebaseerd. Om een geordend gebouw te ontwerpen is de symmetrie
van een gebouw wel een handige ontwerpregel. Deze geordendheid kan ook worden
gecreëerd door overige assen, zoals het gebruiken van een presentatie-, en een
domistic in zekere maten. Hiermee zou je namelijk werken en leven gescheiden
kunnen houden. Wij vinden dat een gebouw overzichtelijk en duidelijk moet zijn
voor zowel de gebruiker als de bezoeker en vanuit dit oogpunt is dit een
positief kenmerk aan de villa’s van Palladio.
Het gebruiken van de centraalbouw keuren wij dan ook
niet af. Dit zorgt voor een overkoepeld gebouw van meerdere functies en
ruimtes. Toch heeft centraalbouw ook een negatieve kant, het kan namelijk zo
zijn dat een gebouw twee of meer belangrijke ruimtes heeft. Wanneer er meerdere
ruimtes centraal moeten zijn is de centraalbouw niet meer toe te passen.
Centraalbouw werd onder andere bij Tempietto San Pietro toegepast. Tevens werd
hier ook gebruik gemaakt van getallen in het ontwerp. Wij vinden dit bij Tempietto
San Pietro veel interessanter dan
bij Cornaro. Dit omdat er bij Tempietto echt een achterliggende gedachtegang
achter de getallen en verhoudingen zitten. Dan is het mooi als je een gebouw zo
kan ontwerpen dat het zelfs met de geschiedenis van de functie van het gebouw
klopt.
Onze statement dat we graag maken is dat werken met
verhoudingen perfect is wanneer je het bij de juiste functie gebouwen toepast.
Niet elke verhouding valt te gebruiken op ieder gebouw en niet iedere ruimte
wordt perfect door het gebruik van verhoudingen. Wij vinden dat er mag worden overgedimensioneerd
maar niet als dit is omdat je fouten hebt gemaakt in het ontwerp. Onze
conclusie luidt dan ook verhoudingen kunnen gebruikt worden tot op een zekere
hoogte.
Voor aanvullend beeldmateriaal zie poster 2
Woorden 1558
Geen opmerkingen:
Een reactie posten